Algemene opmerkingenDe uitvoerige tekst van de rijkgeillustreerde handleiding voor de demontage en montage geldt in wezen
voor alle voet- en handgeschakelde motoren.
De hieronder vermelde motortypes zijn beschreven:
Het uit elkaar nemen van de komplete motor is alleen noodzakelijk bij defekten in de versnellingsbak, aan de krukasaandrijving, aan het kickstartersysteem (behalve de kickstarterveer) en aan het schakelmechanisme van handgeschakelde motoren. Storingen in het schakelmechanisme - trekspie bij voetgeschakelde motoren - en aan de koppeling, aan het aandrijftandwiel van de krukas bij hand en voetgeschakelde motoren, kunnen nog worden verholpen door het afnemen van het deksel van de koppelingskast. Hiertoe is het ook niet nodig om de motor uit het frame te nemen. In alle bovengenoemde gevallen moet de olie in de versnellingsbak worden afgetapt; daartoe wordt de aftapplug uit het ondercarter gedraaid. Het aftappen van olie geschiedt het beste als de motor warm is. Schakelpedaal, kickstarterpedaal met trekveer, pedaalkruk, kettingrondsel, ontstekings/lichtdinamo (poolrad en grondplaat), cilinder en zuiger, cilinderkop en ventilatorsysteem kunnen worden gedemonteerd en gemonteerd zonder de motor uit elkaar te nemen. Bij de laatstgenoemde werkzaamheden behoeft de olie in de versnellingsbak niet te worden afgetapt. Voor motoren met rijwindkoeling vervallen alle punten, die betrekking hebben op ventilatorkoeling. |